3-D fotografering och modellering
Genom att fotografera ett objekt i ett stort antal vinklar och sedan bearbeta bildmaterialet med en särskilld programvara kan en verklighetstrogen 3-D modell skapas. Modellen kan sedan användas för visualisering och analys samt utgöra underlag för t ex CAD-modeller av byggnader.
I detta exempel har har en drönare flugit långsamt i en cirkel runt huset och tagit ett hundratal bilder med kameran hela tiden riktad mot mitten av huset.
Därefter skapas ytsegment som sammanbinder punkterna för att slutligen utgöra en solid modell.
Hela bildmaterialet analyseras och utifrån detta kan en mängd punkter (point cloud) av objektet bestämmas i rymdkoordinatsystemet (x, y och z).
Slutligen applicerar man segment av de ursprungliga bilderna som motsvarar de ytsegment som genererats i den solida modellen.
Nedan kan den färdiga modellen manövreras och granskas (Ha tålamod, bilden är helt svart medans den laddar…)
- Klicka och dra musen upp/ner och åt sidan för att panorera modellen.
- Använd scroll-hjulet för att zooma in och ut.
- 3-D visningen kräver viss prestanda av datorns grafikkort.
- Modellen kan ta en stund att ladda vid begränsad nätverksprestanda./