3D modellering

3-D fotografering och modellering

Genom att fotografera ett objekt i ett stort antal vinklar och sedan bearbeta bildmaterialet med en särskilld programvara kan en verklighetstrogen 3-D modell skapas. Modellen kan sedan användas för visualisering och analys samt utgöra underlag för t ex CAD-modeller av byggnader.

I detta exempel har har en drönare flugit långsamt i en cirkel runt huset och tagit ett hundratal bilder med kameran hela tiden riktad mot mitten av huset.

DCIM\100MEDIA\DJI_0320.JPG

Därefter skapas ytsegment som sammanbinder punkterna för att slutligen utgöra en solid modell.

Hela bildmaterialet analyseras och  utifrån detta kan en mängd punkter (point cloud) av objektet bestämmas i rymdkoordinatsystemet (x, y och z).

Slutligen applicerar man segment av de ursprungliga bilderna som motsvarar de ytsegment som genererats i den solida modellen.

Nedan kan den färdiga modellen manövreras och granskas (Ha tålamod, bilden är helt svart medans den laddar…)

  • Klicka och dra musen upp/ner och åt sidan för att panorera modellen.
  • Använd scroll-hjulet för att zooma in och ut.
  • 3-D visningen kräver viss prestanda av datorns grafikkort.
  • Modellen kan ta en stund att ladda vid begränsad nätverksprestanda./